آخرین اخبار
کد مطلب: 124396
نگاه يک؛
نبايد اقدام امريکا را بي پاسخ گذاشت
تاریخ انتشار : 1395/09/14 08:30:51
نمایش : 4325
کارشناس مسائل راهبردي: مصوبه اخير مجلس سناي آمريکا در بحث تمديد تحريم ها بر اساس متن برجام نقض برجام است.
به گزارش سلام لردگان؛ به نقل از خبرگزاري صداوسيما، مهدي محمدي در برنامه نگاه يک شبکه يک سيما افزود: ما در اين بحث با وجود اختلاف نظرهاي سياسي که در کشور داريم هيچ اختلافي نداريم و دولت، ديپلمات ها و منتقدان برجام همه اتفاق نظر دارند که امروز با نقض برجام از طرف آمريکا مواجهيم.
وي گفت: برجام به چهار طريق مي تواند نقض شود که يک مورد آن اعمال يا معرفي تحريم هاي جديد مرتبط با هسته اي است که در يک سال و نيم گذشته شش ـ هفت تحريم جديد مرتبط با هسته اي در حوزه موشکي بر ما اعمال کردند. 
محمدي افزود: وقتي که قانوني خود به خود منقضي مي شود و آن را مجدد احياء مي کنند به معناي تحريم جديد است. 
وي گفت: يکي ديگر از راه هاي نقض برجام اين است که قوانين تبعيض آميزي تصويب شود که جانشين تحريم هايي شود که در برجام نقض شده و راه ديگر نقض برجام اين است که تحريم هاي تعليق شده برجام به شکل ديگري اعمال شود و چهارمين راه نقض برجام اين است که در روابط اقتصادي ايران با ديگر کشورها اخلال ايجاد شود. 
اين کارشناس مسائل راهبردي با اشاره به اينکه بر اساس متن برجام به راحتي مي توان استدلال کرد که برجام نقض شده است افزود: دولت آمريکا در دو ـ سه روز گذشته حرف هايي متفاوت با شش ـ هفت ماه گذشته زده است و آقاي کري سه روز پيش که مي خواست با سنا لابي کند آخرين حرفش اين بود که با تمديد اين تحريم ها گرفتاري ايجاد مي شود و استدلال آمريکايي ها اين است که تعهد برجام اين نبود که قانوني وضع نشود و مي گويند قانوني را تمديد مي کنيم و بعد بخش هاي مرتبط با برجام را به حالت تعليق درمي آوريم.
محمدي در رد اين استدلال گفت: آمريکايي ها طبق برجام موظف بودند که رگولاتوري جديدي در اين حوزه وضع نکنند و مرجع معتبر حقوقي در آمريکا گفته است که بايد دولت آمريکا اجازه مي داد قانون ايسا منقضي شود و بعد مي آمد قانون جديد تصويب مي کرد که مرتبط با تحريم نباشد. 
اين کارشناس مسائل راهبردي افزود: اوباما سه ـ چهار هفته ديگر کاخ سفيد را ترک خواهد کرد و اگر واقعاً مي خواهد به تعهداتش عمل کند بايد اين قانون را وتو کند. 
وي گفت :سناتورهاي آمريکايي بدون استثنا در بيانيه هاي خود گفته اند که ما با اوباما کاري نداريم و اختياراتي بايد براي رييس جمهور آينده فراهم کنيم تا بتواند بر اساس ساختاري که فراهم کرده ايم تحريم هاي جديدي عليه ايران تحميل کند .
 

 

 
 
 
00:00 02:34
 
 
ديگر کارشناس حقوق بين الملل گفت: نظام حقوقي آمريکا منافقانه است و به طور قطع اقدام اخير مجلس سناي آمريکا در تمديد تحريم هاي ايران آخرين بد عهدي آنان نخواهد بود. مسعود اخوان فرد افزود: نحوه قانونگذاري آمريکا، توسعه طلبانه و پيچ در پيچ است و از يک قانون به قانون ديگر بهانه مي کنند و در متن برجام از متن به برخي ضميمه ها اشاره دارند و براي سر در گم کردن مخاطبان خود پيچيدگي هايي ايجاد مي کنند. 
وي گفت: برخي به ما خرده مي گيرند که چرا ما به متن انگليسي برجام توجه مي کنيم در حالي که ما به ترجمه غير دقيق فارسي نبايد کاري داشته باشيم و ما بايد توجه مان به سندي باشد که امضاء شده است. 
اخوان فرد افزود: به طور قطع تمديد تحريم ها نقض برجام است و اين در بد عهدي هاي آمريکا حتي در زمان شاه و در خصوص معاهده مودت هم سابقه دارد و به طور قطع بدعهدي آمريکا در قضيه اخير داماتو آخرين بدعهدي نخواهد بود. 
وي به ابلاغيه مهرماه 94 مقام معظم رهبري در بحث الزامات برجام اشاره کرد و گفت: بر اين اساس تفسير طرف مقابل در موضوع برجام به هيچ وجه قابل قبول نيست و نبايد تفسير يکجانبه شود. 
اين کارشناس حقوق بين الملل افزود: گاهي اوقات برخي استناد مي کنند که جمهوري اسلامي ايران برجام را پذيرفته است در حالي که ما نپذيرفته و نه رد کرده ايم و ما به طور مشروط پذيرفتيم.
وي گفت: نظريات مقام معظم رهبري به عنوان بايد است نه تعارف و مجلس و قوه قضائيه و اعضاء شوراي عالي امنيت ملي بايد تبعيت کنند. 
اخوان فرد در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه تمديد تحريم ها بر اساس چه بندهايي از سند برجام بر نقض برجام دلالت مي کند؟ افزود: حقوقدانان آمريکايي نگاه هاي متفاوتي به بحث حقوق بين الملل دارند و آنان به خودشان اجازه مي دهند عنصر زور و فاکتور قدرت را در لا به لاي استدلال هايشان بياورند.
وي گفت: همين که سياستمداران آمريکايي هر از چند بار اعلام مي کنند که همه گزينه ها روي ميز است نشان مي دهد که آنان مي خواهند به زور متوسل شوند در حالي که اصل عدم توسل به زور از اصول بين المللي است. 
اين کارشناس حقوق بين الملل افزود: اصل همکاري هاي بين المللي هم از اصول ديگر است که آمريکايي ها در اين باره هم صداقت ندارند.
 

 

 
 
 
00:00 02:34
 
 
 
محمدي کارشناس مسائل راهبردي گفت : اولين و مهمترين نکته اي که بايد مورد توجه باشد اينست که اتفاقي که در تمديد قانون ايسا رخ داده خيلي عجيب نيست .
محمدي افزود: رويه دولت آمريکا در همه روزهاي بعد از برجام اين بوده که به هيچ يک از تعهدات کليدي خود که در برجام آمده است عمل نکرده و به طرفهاي ديگر از جمله اروپايي ها هم اجازه نداده است که به تعهدات خودشان عمل کنند.
او ادامه داد : اين اتفاق پشت پرده هايي که حاکي از عدم همکاري بانکها با ما ،بلوکه شدن پولهاي ما و اينکه نفت مي فروشيم و پولش را به هزار زحمت مي گيريم و عدم برقراري خدمات بيمه اي است و علاوه برآن عصبانيت اقاي سيف و ايراد جمله ي ؛ در برجام هيچ چيز نصيب ما نشد هم جاي خود. 
اين کارشناس گفت : امريکايي ها عمل نکردن به تعهدات خود را رسمي و علني و وقيحانه اعلام کرده اند. امريکايي ها در يک سال و نيم قبل تنها کاري که کرده اين بوده که نگذاشته اند تحريمي کاهش يابد، امريکا محاسباتش به نحوه بدي شکل گرفته يعني؛ مکررا برجام از سوي امريکايي ها نقض شده و ما چه کرديم ؟ دوستان ما هيچ واکنشي نشان نداده اند هزينه نقض برجام براي امريکا صفر بوده است . 
او ادامه داد : ما برجام را براي از بين رفتن تحريمها مي خواستيم ، نه اينکه به خاطر برجام از تحريمها دفاع کنيم . برجام هرگز براي ما موضوعيت ذاتي نداشته، ما برجام را براي حل مشکل مردم مي خواستيم اما امروز همان موضوع تبديل شده به علتي براي تشديد تحريمها شده است. 
اين کارشناس افزود : وقتي مي گوييم آماده برجام هاي بيشتر هستيم ،يعني آماده امتيازدهي بيشتريم و از فشارهاي جديد استقبال مي کنيم. 
محمدي گفت : کاملا مشخص است که اوباما در حال بستر سازي براي تحريمهاي بيشتر توسط ترامپ است.
اخوان فرد کارشناس حقوق بين الملل در سوي ديگر اين نشست گفت : برجام قرار بود سبب لغو تحريمها شود نه اينکه خود باعث تحريمهاي بيشتر شود . از نظر موازين حقوقي اين پذيرفتني نيست. ما معتقديم ؛ سگي که واق واق مي کند گاز نمي گيرد  و در اين موضوع هم اين دو( امريکا و سگ )  براي ما يکي هستند و اميدواريم که از هيبت اسلام و نظام اسلامي ما بهراسند. 
محمدي افزود : معمولا براي رييس جمهوري که با آرائ شکننده  بر سرکار آمده اين خوشاينداست که براي ايجاد آرامش در کشورش، دعوايي در بيرون از کشور راه بياندازد و يا دردسري براي دنيا ايجاد کند. اين کار را بوش پسر هم انجام داد اما امريکا امروز آچمز است و توان راه اندازي مداخله در بيرون کشورش را هم ندارد و توانايي يکسره کردن بحرانهاي بين المللي را از دست داده ،امريکا از درون و برون دچار درگيري است . 
اين کارشناس گفت : مي شود با امريکا هم کار کرد و کنار آمد ، اما در اين مرحله هرگونه تغيير راهبرد و عملکرد در ادامه راه با امريکا مي تواند مشکل ساز باشد . زيرا جمهوري اسلامي براي کاهش تحريمها تلاش بسيار کرده است و از موضع خود کوتاه امده ، ما امروز براي رسيدن به اين هدف نيازمند يک راهبرد هستيم ،تا با آن به امريکا بگوييم گزينه تحريم کار نمي کند  ، اگر ما نتوانيم اين محاسبه را در ذهن طرف آمريکايي تغيير دهيم ممکن است با دوران جديدي از فشارهاي امريکايي مواجه شويم. 
محمدي گفت: حرکت دولت آمريکا علامتي است که به ما مي گويد اين حرکت اتفاقي نبوده و سياستي در پشت آن قرار داشته است ، اين سياست امريکاست که تحريمها برجا بماند. 
اخوان فرد : بهتر است که به حرکت دروني متکي باشيم و بر اساس حرکت گستاخانه قانونگذاري امريکايي ما بايد قانون گذاري مشابه اي را در کشورمان داشته باشيم و در اين راه از نمايندگان مجلس و قوه قضاييه توقع داريم.
محمدي گفت : با مراجعه به مکانيسم داوري مندرج در برجام موافق نيستم،زيرا با ترکيب راي دهي اين داوري شانسي نداريم و بعيد است که غربي ها خودشان را محکوم کنند. 
اين کارشناس ادامه داد: تا امروز سراغ نداريم کشوري مستقل مانند ايران توانسته باشد با ابزار شوراي عالي امنيت به امريکا فشاري وارد کرده باشد.
محمدي افزود: تا اين لحظه کسي از خروج از برجام حرفي نزده و تلاش براي پايبند کردن آمريکا به برجام است ،زيرا امريکا تلاش دارد تا منافع مارا از برجام به حداقل برساند.     
او ادامه داد : روزي که مذاکرات در حال انجام بود عده اي مي گفتند برويم با کدخدا صحبت کنيم ، حالا که بحث نقض برجام است مي گويند کدخدا مهم نيست و برويم با ديگران صحبت کنيم . اين نشان مي دهد دقت زيادي در برنامه ريزي ها وجود ندارد.
محمدي تصريح کرد : امريکايي ها در حال پايش اجماع ما و بازتاب حرکت غربي ها در داخل ايران هستند، اگر ما امروز يک پاسخ مناسب به اقدام دولت اوباما ندهيم ممکن است ظرف ماه هاي آتي با روي کار آمدن ترامپ با سيلي از تحريمها مواجه شويم ما بايد به اين اقدام امريکايي ها پاسخي با محتواي نا اميدي امريکا از تمديد تحريمها بدهيم.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس